«

»

Maj 24 2013

Nya bussar – hemlighetsmakeriet är över!

Bussar

Att jag inte skrivit här på länge beror på att nästan all energi gått åt att jobba med våra nya bussar. Ett arbete som fram tills nu varit hemligt…

Arbetet med ”En världsutställning i Karlstad” och ”Karlstadsstråket” har på många olika plan flyttat fram Karlstadsbuss fokus och ambitioner. När jag fick uppdraget av min chef, Sören Bergerland, att jobba med de nya bussar som kommer att trafikera Karlstad i sommar… då kände jag direkt att vi måste försöka lära och inspireras av dessa framtidsprojekt.

Varför inte redan nu? – är en fråga vi ställt oss gång på gång.

Vi har givetvis inte haft ekonomi att byta hela bussparken på 59 bussar till häftiga, men dyra, framtidsbussar. Vi har därför jobbat efter devisen att maxa vad man kan få ut av en ”vanlig stadsbuss”.

Vad kan man då göra med en i vanliga fall lite trist, fyrkantig skokartong (dvs bussen)? Vägen dit har sannerligen inte varit rak och man har ibland känt sig som en kollektivtrafikversion av Gordon Ramsay 😉

Utvändigt ville vi skapa en så ren känsla som möjligt. Ur det perspektivet passade det bra att det blev just MAN-bussar. Dessa har stora tonade rutor samt en tydligt markerad fyrkantighet. Ur ett designperspektiv tycker jag faktiskt att det är snyggare att markera den fyrkantiga formen, än att ha lite fega avrundningar här och där. Ett fegt formspråk blir i mitt tycke bara neutralt och intetsägande…

Låt oss titta på våra nuvarande bussar:
Gammalbuss

 

Den orangea färgen är viktig del av varumärket och har en väldigt bra story. Färgen symboliserar de orangea solstrålarna i Karlstads logotype.

karlstads-kommun

Den symboliken och igenkänningen ville vi bevara! Vi tillät oss dock att göra färgen ganska mycket rödare.

En viktig fråga för att få det snyggt var att få bort onödig stripe och dekaler… och lyfta fram det viktiga på ett tydligt och snyggt sätt. Resultatet blev en lite industriellt inspirerad stripning som förstärker både bussens fyrkantighet och storlek.

ny buss

 

Invändigt ville vi skapa en modern och luftig miljö. Tyvärr är det inte fd anställda hos Apple som jobbar på busstillverkarnas designavdelningar… Det var därför inte helt lätt att hitta tyger och material som kändes smakfulla och snygga. Men jag tycker vi lyckades skapa lite ”tågkänsla” till sist:

Inredning Nya Karlstadsbuss
Foto: Sveriges Radio

Det grå tyget var inte tänkt till kunder, utan till chauffören…
Träpanelerna var inte tänkt till stadsbuss utan turistbussar…
Tänk vad bra det blir när man har en vision och vågar tänka och kombinera själv!

”Det känns som om man kommer in i något annat än en buss… ”, så fick vi höra att snacket gått bland arbetarna på MAN-fabriken. Går nästan inte att få bättre betyg än så!

Vill inte peka ut några branschkollegor, men vid inspektionen av bussarna i fabriken stod bussar i bekanta färger och inredningar intill. Exakt samma bussar som våra… exakt samma kostnader för beställaren… Har så svårt att förstå varför man inte engagerar sig mer för att utvecklas…

Utöver designen inför vi dessutom en hel del teknik på bussarna som AC, trygghetskameror, BussTV (infotainment), fritt wifi (4G).

Flera av dessa mervärden har vi stripat som symboler utanpå bussen, se nedan. Notera också den vänliga uppmaningen att stiga på fram (om man nu inte har barnvagn eller rullstol/rollator).

bussymboler

En annan viktig sak har varit att knyta ihop informationslogiken. Se linjekartan nedan:
baslinjer_vinter12-13

I och med att de nya bussarna har displayer på alla fyra sidor, dvs även bak, med linjenummer i färg.. så blir det nu ännu enklare att hitta rätt buss. Folk hatar att känna sig dumma och inte förstå, inte minst bland andra människor. Det här tror vi är en sådan där sak som gör att det känns lite enklare och roligare att åka med oss!

bakstam

 

Oj vad långt det blev… får säkert anledning att återkomma i ämnet. Tills dess kika gärna på några reportage från vår pressvisning. Stor bild på framsidan och helsidesreportage i båda länstidningarna, inslag både på TV4 och SVT lokalt, samt uppmärksamhet i branschmedia känns hellyckat.

http://www.tv4play.se/program/nyheterna-v%C3%A4rmland?video_id=2364462 (börjar vid 30 sek, blir intervjuad i inslaget)

http://www.vf.se/nyheter/karlstad/tv-wifi-och-okad-komfort-pa-bussen

http://nwt.se/karlstad/article1313479.ece

http://www.bussmagasinet.se/2013/05/fler-sittplatser-tar-emot-fler-och-fler-resenarer-i-karlstad/

Sist men inte minst Busstidningens chefredaktör som var på plats och bjöd på mycket vackra ord i sin blogg:
https://bjarnesfunderingar.wordpress.com/2013/05/23/solregn-i-karlstad/

Intresset kring våra nya bussar var stort även från allmänheten, vilket vi märkte både på plats på Stora Torget och på Facebook!

1 ping

  1. nya bussar i karlstad – karlstadsbuss framgångssaga fortsätter | mariafrisk

    […] Intresset var såklart stort och för bussintresserade var det något helt nytt som kunde bevittnas. För Karlstads nya bussar – tar stadsbussen till en helt ny nivå – och det finns inget liknande i svensk kollektivtrafik. Det handlar om att ytterligare göra bussen till ett attraktivt resesätt och varför ska design inte vara självklart även för bussinteriören? På de nya bussarna finns också AC, WiFi och nyhetssändningar. Mer om hur Karlstadsbuss personal tänkt kring detta, kan du läsa på Robert Sahlbergs blogg. […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *